Nawigacja

Aktualności

Katowicki IPN zainaugurował VI edycję projektu „Łączka i inne miejsca poszukiwań”

17 listopada 2022 r. w Przystanku Historia – Centrum Edukacyjnym IPN im. Henryka Sławika w Katowicach odbyły się zajęcia inaugurujące VI edycję projektu „Łączka i inne miejsca poszukiwań”.  Adam Kondracki z pionu Poszukiwań i Identyfikacji IPN w Katowicach przybliżył uczestnikom zajęć tajniki swojej pracy, m.in. jak po ponad 70 latach odnaleźć nieznane miejsca spoczynku ofiar totalitaryzmów. W drugiej części zajęć odbyły się warsztaty edukacyjne, podczas których młodzież samodzielnie próbowała rozwikłać zagadkę jednego z katowickich cmentarzy.

W spotkaniu uczestniczyło 50 uczniów ze szkół z: Bielska-Białej, Bytomia, Cieszyna, Czechowic-Dziedzic i Zabrza, ich zadaniem będzie przygotowanie filmu inspirowanego zajęciami z kolejnymi specjalistami.

Projekt koordynują w Oddziale IPN w Katowicach Marek Łukasik (OBEN IPN Katowice) i Adam Kondracki (BPiI IPN Katowice).

***

„Łączka i inne miejsca poszukiwań” to ogólnopolski projekt edukacyjny pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, realizowany od kilku lat przez Instytut Pamięci Narodowej. Za projekt odpowiedzialne są: Biuro Przystanków Historia oraz Biuro Poszukiwań i Identyfikacji. Projekt realizowany jest przez Oddziały IPN w Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Szczecinie i Warszawie oraz Delegaturę IPN w Bydgoszczy.

„Łączka i inne miejsca poszukiwań” to cykl niezwykłych lekcji historii prowadzonych podczas comiesięcznych warsztatów. Biorą w nich udział 6–8-osobowe zespoły składające się z uczniów szkół ponadpodstawowych oraz 8. klas szkół podstawowych wraz z opiekunem. Uczestnicy poznają na nich metody wykorzystywane w trakcie poszukiwań miejsc pochówków ofiar represji totalitarnych i otrzymują do wykonania zadania. Celem lekcji jest wspieranie wychowania patriotycznego i przywiązania do małych ojczyzn, kształtowanie postaw empatii wobec ofiar systemów totalitarnych, poszanowania dla życia ludzkiego oraz rozbudzanie ciekawości badawczej poprzez poznawanie warsztatu pracy historyków, archiwistów, genetyków, antropologów i archeologów.

do góry