Turniej Debat Historycznych to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych wykorzystujący debatę oksfordzką, jako narzędzie edukacyjne. Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie wiedzy historycznej na temat ważnych problemów związanych z historią Polski XX wieku, a także przygotowanie młodzieży do aktywnego udziału w życiu publicznym.
Dzięki metodzie debaty oksfordzkiej uczestnicy mają możliwość nauczyć się: patrzeć na zagadnienia z wielu stron, samodzielnie myśleć, budować spójną i logiczną argumentację, występować publicznie, słuchać innych, brać odpowiedzialność za swoje słowa oraz szanować swoich rozmówców. Dodatkowo forma debaty oksfordzkiej nauczy młodzież dyscypliny i kultury wypowiedzi, a także podawania konkretnych i merytorycznych argumentów dla potwierdzenia lub zaprzeczenia postawionej tezy.
W dniach 20-21 marca br. w Mieście Ogrodów - Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek w Katowicach odbył się regionalny etap Turnieju Debat Historycznych. Zwycięzcą regionalnego etapu została drużyna z IV LO im. Stanisława Staszica w Sosnowcu, drugie miejsce zajął zespół z III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie.
Wszystkie debaty oceniane były przez ekspertów i jurorów, którzy zwracali uwagę nie tylko na sposób debatowania w systemie oksfordzkim oraz przedstawienia swoich racji, ale przede wszystkim na dobór merytorycznych argumentów. Historycy IPN zadbali także o odpowiedni komentarz każdej z rozgrywek. 13 i 14 czerwca będziemy mogli oglądać zwycięzców ze Śląska podczas ogólnopolskiego finału Turnieju w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej!
- Przygotowane tezy:
1. Przemysł górnośląski miał większe znaczenie dla gospodarki II Rzeczpospolitej niż Niemiec.
2. Bez pomocy Polski nie udałoby się osiągnąć celów zakładanych w III powstaniu śląskim.
3. Wizja Śląska prezentowana przez Wojciecha Korfantego była korzystniejsza dla rozwoju tego regionu w ramach II Rzeczpospolitej niż wizja Michała Grażyńskiego.
4. Pozostanie na emigracji po II wojnie światowej było najlepszym rozwiązaniem dla żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.
5. Gospodarka PRL była gospodarką permanentnego kryzysu.
6. Okres rządów Edwarda Gierka słusznie nazywany jest „złotą dekadą”.
- Grupy, w których uczniowie debatowali:
Grupa 1
1. IV LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Chorzowie
2. I LO im. Mikołaja Kopernika w Będzinie
3. IV LO im. Stanisława Staszica w Sosnowcu
4. III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie
Grupa 2
1. X LO im. Ignacego Paderewskiego w Katowicach
2. II LO im. Emilii Plater w Sosnowcu
3. Zespół Katolickich Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. bł. ks. Emila Szramka w Katowicach
4. Katolickie LO im. ks. Jana Twardowskiego w Zabrzu
Grupa 3
1. I LO im. Jana Smolenia w Bytomiu
2. Zespół Katolickich Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. bł. ks. Emila Szramka w Katowicach
3. I LO im. Tadeusza Kościuszki w Mysłowicach
4. VII LO im. Harcerzy Obrońców Katowic w Katowicach
Miejsce: Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek, Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2.
Patronat medialny: TVP 3 Katowice, Gość Niedzielny, Radio eM.