Nawigacja

Aktualności

Podsumowanie projektu edukacyjnego „Pamiętamy, szanujemy – oddajemy hołd powstańcom” w Łaziskach Górnych, 2 czerwca 2022

Zbliżająca się czerwcowa 100. rocznica przyłączenia części Górnego Śląska do Polski stała się okazją 2 czerwca 2022 r. do uroczystego zakończenia projektu poświęconego powstańcom śląskim w Szkole Podstawowej nr 5 im. Powstańców Śląskich w Łaziskach Górnych. Na obchody zaproszono naczelnika Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Katowicach Ryszarda Mozgola.

Na zakończenie projektu szkolnego „Pamiętamy, szanujemy – oddajemy hołd powstańcom”, realizowanego w latach 2019-2022, dokonano podsumowania podjętych działań. W ramach projektu wymieniono nie tylko realizację konkretnych tematów lekcyjnych, ale również udział w wycieczkach szkolnych związanych z tematyką powstańczą, zaangażowanie w konkursach poświęconych tematyce regionalnej, zorganizowany „Tydzień powstań śląskich”, czy takie wyzwania jak dwa profesjonalne murale powstańcze na terenie szkoły, odnowiona przy wsparciu władz miasta izba regionalna i wieńcząca dzieło publikacja poświęcona historii Szkoły Podstawowej nr 5 im. Powstańców Śląskich w Łaziskach Górnych. W czasie uroczystej akademii, dyrektor szkoły Tatiana Ryczko powiedziała, że starano się zrobić jak najwięcej, aby uczcić pamięć patronów, którymi są powstańcy śląscy. W trakcie akademii uczniowie szkoły przedstawili dramatyczne losy Górnego Śląska po I wojnie światowej i wytrwałą walkę Górnoślązaków o przyłączenie do niepodległej Rzeczpospolitej. Wrażenie zrobiły wykonane przez uczniów albumy poświęcone powstaniom śląskim i gazetki ścienne, a także warte odnotowania archiwalia szkolne sięgające wspominanych rocznicowych wydarzeń. Na szczególną uwagę zasługuje unikatowy sztandar Matek Polek ufundowany w Łaziskach w 1920 r., przechowywany pieczołowicie w szkolnej izbie regionalnej.

Polecamy film konkursowy przygotowany przez uczniów szkoły na temat sztandaru:

Pomimo zakończenia projektu, w szkole realizowane są dalsze działania edukacyjne poświęcone tematyce powstańczej. Podkreślono, że wiele aktywności projektowych realizowano dzięki publikacjom edukacyjnym IPN.

do góry