Nawigacja

Konkursy historyczne

Finał IV festiwalu piosenki „O wolności” – Katowice, 26 września 2020

26 września 2020 r. na Scenie w Malarni w Teatrze Śląskim odbył się finał IV festiwalu piosenki „O wolności”, zorganizowany przez Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach oraz Śląskie Centrum Wolności i Solidarności.

  • Laureaci w kategorii młodszej:

Pierwsze miejsce zajął Paweł Madzia. Wykonał utwór „Piosenka o nadziei“ Andrzeja Górszczyka. Drugie miejsce przypadło Oliwii Stefanowskiej, która zaśpiewała „Taki kraj“ Wojciecha Młynarskiego. Trzecie miejsce zajęła Rozalia Wiktoria Piątkowska, wykonała utwór „Gołębi song“ Maryli Rodowicz. Wyróżnieni zostali Emilia Kańczuga i Kacper Przybylski. 

 

 

  • Laureaci w kategorii starszej:

Pierwsze miejsce zajęła Agata Duda, która wykonała utwór „Stare Miasto“ z repertuaru Lao Che. Drugie miejsce przypadło Kindze Gurgul za wykonanie utworu „Za stojących w kolejce“ Krystyny Prońko, a trzecie miejsce Sandra Aleksanderek „Tango na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos“ Maryli Rodowicz. Wyróżnieni – Boguszowickie Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne "Ślady" i Daria Górska.

 

 

 

Do udziału w wydarzeniu zgłosiło się 56 wykonawców, zarówno solistów jak i zespołów. Jury do udziału w przesłuchaniu finałowym wybrało łącznie 30 zgłoszeń (około 50 osób), podzielonych na dwie kategorie wiekowe: 10-15 oraz 16-25 lat.

W trakcie IV Festiwalu Piosenki "O wolności" na deskach Sceny w Malarni wystąpiło ponad 20 uczestników (ok. 40 osób), którzy zakwalifikowali się do finału. Wykonawcy przyjechali do Katowic z całej Polski – m.in. z Warszawy, Krakowa, Częstochowy, Nowego Sącza,  Szczecina.

Festiwal odbył się na Scenie w Malarni w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. W czasie przesłuchania finałowego młodzi artyści zaprezentowali własne interpretacje utworów, których tematem przewodnim jest wolność. Wśród wybranych przez nich piosenek znalazły się przykłady twórczości m.in. Wojciecha Młynarskiego, Jacka Kaczmarskiego, Jacka Wójcickiego, czy rockowej sceny lat 80. XX w. oraz utwory z repertuaru współczesnych wykonawców. 

W składzie tegorocznego jury znaleźli się:

Ryszard Mozgol – historyk, pedagog, Naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci narodowej w Katowicach

Anna Szewczyk – w jury reprezentuje Śląskie Centrum Wolności i Solidarności

Karo Przewłoka – wokalistka, skrzypaczka. Śpiewa przede wszystkim białym głosem. Uczyła się m.in. u Jurija Pastuszenki, Witka Kozłowskiego, Viktorii Hanah, Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Śpiewa w zespole Krzikopa, z którym nagrała dwie płyty. Reprezentowała Polskę na Olimpiadzie Kulturalnej zorganizowanej przy Olimpiadzie Zimowej w Korei Południowej. Laureatka zeszłorocznego konkursu Nowa Tradycja organizowanego przez Polskie Radio oraz Festivalu Andrea Parodi w Cagliari za najlepszą interpretację pieśni. Na co dzień gra i śpiewa w założonej przez siebie Kapeli Dejcie Pozór grającej w nurcie in crudo pieśni śląskie

Martyna Kubiak - wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, liderka zespołu Early Birds. Absolwentka wokalistyki jazzowej w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz edukacji muzycznej Uniwersytetu Śląskiego. W muzyce poszukuje przestrzeni oraz kojących, acz intrygujących brzmień. Poza Porannymi Ptaszkami, od kilkunastu lat związana jest z chórem gospel Z miłości oraz od kilku lat z zespołem Music Mahal

Sebastian Płatek - dziennikarz muzyczny, redaktor naczelny serwisu muzycznego NetFan.pl, manager i promotor oraz songwriter

Walka z systemem komunistycznym prowadzona była za pomocą różnych metod, w tym również na polu kultury. Tworzone wówczas, poza oficjalnym nurtem, pieśni, śpiewane były przez środowiska skupione wokół opozycji – opowiadały o wartościach uniwersalnych, o pragnieniu wolności i niepodległości, o zakazanej historii. Wzmacniały ducha, integrowały wokół idei, a ich twórcy, tacy jak Jacek Kaczmarski czy Przemysław Gintrowski stali się bardami opozycji. Do dziś w mediach brzmią też utwory legendarnych już zespołów rockowych lat 80. XX w., które wśród wielu odbiorców mają status kultowych. Młodzi, zbuntowani, chcący wolności i lepszej przyszłości muzycy, piórem i słowem walczyli z cenzurą. Również współcześni artyści coraz częściej nawiązują do tematyki patriotycznej, a liczne projekty muzyczne przypominają zarówno walkę z okupantem niemieckim w czasie II wojny światowej, jak i sowieckim po jej zakończeniu. Wspólnym mianownikiem tej twórczości jest opowieść o  pragnieniu wolności.

Celem konkursu, który odbył się w formie przeglądu muzycznego, jest przypomnienie ważnych dla historii Polski utworów oraz postaci ich twórców. Festiwal skierowany jest do młodzieży od 10 do 25 lat.

Preeliminacje do czwartej edycji Festiwalu piosenki „O wolności“

 

 

do góry